biuro@centrumakme.pl   +48 607 567 246

Nie bądź Hilary ? czyli organizacja pracy z wykorzystaniem technik 5 S i SMED

Biega, krzyczy pan Hilary:
"Gdzie są moje okulary?"

Szuka w spodniach i w surducie,
W prawym bucie, w lewym bucie.

Wszystko w szafach poprzewracał,
Maca szlafrok, palto maca.

"Skandal! - krzyczy - nie do wiary!
Ktoś mi ukradł okulary!"
Julian Tuwim

Szuka w spodniach i w surducie,
W prawym bucie, w lewym bucie.

Wszystko w szafach poprzewracał,
Maca szlafrok, palto maca.

"Skandal! - krzyczy - nie do wiary!
Ktoś mi ukradł okulary!"
Julian Tuwim

Wielu z nas każdego ranka przeżywa podobne do Hilarego dylematy. Nerwowe poszukiwanie, telefonu, kluczyków, czy okularów to właśnie rzeczywistość dnia powszedniego a szczególnie poniedziałkowych poranków w porze „za pięć ósma” . Znamy z autopsji prawda ? Jak mawiał bohater słynnego serialu „ DOM” „Nerwy z rana jak śmietana” a może to inaczej brzmiało….. laughing?

Od dłuższego czasu naukowcy prowadzą, spór dotyczący bałaganu na biurkach. Jedni uważają, że bałagan sprzyja kreatywności, nieszablonowemu myśleniu, drudzy zaś twierdzą, że bałagan przynosi firmie straty.  Amerykańscy naukowcy dowodzą, że pracownicy spędzają na poszukiwaniu zaginionych przedmiotów średnio ok 2 tygodni , co powoduje straty liczone w milionach dolarów. Ponadto bałagan sprzyja konfliktom i wpływa nie tylko na pracownika, ale także na  cały zespół.

Czas na zmiany -  teoria

Nie ma to jak solidna porcja usystematyzowanej wiedzy, zatem zacznijmy od teorii.

Z odsieczą przyjść nam może wiele znakomitych technik i teorii. Jednymi z najpopularniejszych jest technika 5S. Podobnie jak SMED, 5S efektem wieloletniej pracy japońskich teoretyków i praktyków zarządzania. Zasady wspominanej metody opierają się na 5 zasadniczych słowach; SEIRI (selekcja, porządek), SEITON (systematyka, organizacja) SEISO (sprzątanie, czystość) SEIKETSU (Schludność, utrzymanie czystości) SHITSUKE (Samodyscyplina, przestrzeganie wszelkich zasad). Zastosowanie wspomnianych zasad ma na celu zorganizowanie stanowiska pracy w sposób ergonomiczny, maksymalną optymalizację czasu przeznaczonego na pracę, skracanie procesów pośrednich, które nie przynoszą bezpośredniej i wymiernej korzyści co w efekcie prowadzi do znacznego wzrostu produktywności pracownika.

Praktyczne wskazówki

Teoria, teorią a życie jednak płata figle, dlatego przedstawiamy praktyczne wskazówki na organizację stanowiska pracy:

  1. Porządkowanie przestrzeni rozpocznij od selekcji wszystkich przedmiotów znajdujących się na biurku. Przedmioty podziel na grupy, te które mają już swoje miejsce powinny tam wrócić, kubki i talerze również laughing. Usuń wszystko co zbędne, zużyty długopis czy inne podobne śmieci. Pod żadnym pozorem nie zostawiaj rzeczy, które kiedyś mogą się przydać decyzja ma być krótka;
  2. Posegreguj dokumenty i poukładaj. Te które musisz zachować przenieś do archiwum, najlepiej niech to będzie opisany segregator. Dokumentom, które będą Ci potrzebne poukładaj wg kategorii ważności, wykorzystując w tym celu specjalną oznaczoną kolorami szufladkę;
  3. W trzecim kroku zajmij się karteczkami. Wszystkie te które zawierają konkretne informacje takie jak numer telefonu, czy adres zapisz w kalendarzu. Dla pozostałych przygotuj mini tablicę korkową, którą możesz kupić lub przygotować samodzielnie. Jak wykonać samodzielnie tablicę korkową? Do starej i niepotrzebnej ramki na zdjęcia przyklej mocnym technicznym klejem podzielone na pół korki od wina. Aby ramka się nie przewracała, wzmocnij statyw ramki, udekoruj dowolnym materiałem lub kolorową włóczką i gotowe. Notatki przypnij do tablicy, pamiętaj jednak aby systematycznie pozbywać się zbędnych;
  4. Długopisy i ołówki umieść w specjalnym pojemniku lub jeśli wolisz ozdobnym słoiczku;
  5. Wszystkie kable i przewody uporządkuj za pomocą specjalnych organizerów, które kupisz w większości sklepów;
  6. Dokładnie wyczyść biurko z kurzu i brudu;
  7. Poukładaj wszystkie rzeczy których używasz najczęściej. W centralnym punkcie biurka umieść komputer, jeśli korzystasz z komputera stacjonarnego klawiaturę;
  8. Przyszedł czas na przygotowanie stanowiska pracy, uruchom komputer po prawej stronie tuż obok komputera umieść otwarty kalendarz i ulubiony długopis lub ołówek, po lewej stronie swoje miejsce znajdzie telefon. W erze smartfonów wszyscy narzekamy na nieustannie rozładowaną baterię, więc na Twoim biurku powinna znaleźć się także ładowarka.

Na koniec możesz w nagrodę zasiąść  wygodnie i wypić w nagrodę pyszną kawę.

Pamiętaj jednak, aby wszystkie przedmioty odkładać  na miejsce po każdorazowym użyciu.

Nie zapomnij o „ BRAWO JA” laughing

POWODZENIA

 

 

 

 

 

 

Wstecz
Kliknij tutaj jeśli akceptujesz informację o plikach cookie
Używamy plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, oraz ułatwienia korzystania ze strony. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w [Polityce prywatności].